30 січня в український прокат вийшов фільм “Маленькі жінки” режисера Грети Гервіг. В основі картини – однойменний роман Луїзи Мей Олкотт – один із найбільш видаваних і екранізованих у США, але у нас майже невідомий. Фільм Грети Гервіг – це вже п’ята екранізація роману. Що ж робить її особливою?

Фільм розповідає про дорослішання чотирьох сестер, яких грають Сірша Ронан, Емма Вотсон, Флоренс П’ю та Елайза Сканлен.

Події розгортаються під час і після Громадянської війни у США. Головні героїні, сестри Марч, виховувалися в одному будинку, у них чудова мати (Лора Дерн), яка вчить їх допомагати ближнім і бути добрими і порядними людьми. Дівчата хоча й люблять одна одну, та часом конфліктують: у них дуже різні характери, мрії та бажання. Фільм показує, як змінилося їхнє життя за сім років, який життєвий шлях вони обрали: хтось відмовився від своєї мрії, а хтось пожертвував багато чим заради її досягнення.

Дівчина-пацанка Джо (Сірша Ронан) дуже хоче стати письменницею і самостійно заробляти собі на життя, їй доводиться пожертвувати романтичними почуттями і розбити серце закоханому в неї Лорі (Тімоті Шаламе).

Емі (Флоренс П’ю) теж творча людина, але вона переживає внутрішній конфлікт, адже не може стати геніальною художницею, а посередністю вона бути не бажає. Поїхавши вчитися живопису до Парижа, вона розуміє, що її користолюбну тітоньку (Меріл Стріп) цікавить лише те, як би вдаліше видати її заміж.

Мег (Емма Вотсон) – повна протилежність Джо. Вона могла б стати талановитою акторкою, але жертвує творчістю заради сім’ї. З усіх сестер за характером вона найбільше нагадує маму Мармі Марч, яка теж багатьом жертвує заради своєї сім’ї, навчившись стишувати свої амбіції та емоції. І нарешті тиха й лагідна Бет (Елайза Сканлен) мріє про власне піаніно та всією душею прагне допомогти близьким. Зрештою це її і вбиває – вона підхоплює хворобу від бідняків, яким допомагала її мати.

Флоренс П’ю (зліва), Сірша Ронан і Емма Вотсон. Фото: Wilson Webb / Columbia Pictures

Сюжет фільму розгортається не у хронологічній послідовності, а постійно скаче між минулим і майбутнім. Завдяки цьому прийому Гервіг вдалося переосмислити оригінальний текст роману, по-новому розкрити персонажів і відійти від традиційного “роману-виховання”, який передбачає, що ми є свідками поступового дорослішання та розвитку особистості.

Завдяки стрибкам у часі у фільмі немає повчальності, характерної для подібних романів XIX століття, а зв’язка “проступок-покарання” повністю нівельована: з перших кадрів ми бачимо, чим вся історія закінчується. Це дозволяє сфокусувати увагу глядача на творчій та життєвій реалізації сестер Марч.

Багато хто критикує фільм саме через перескакування в часі, але коли я запропонувала подивитися цей фільм своєму хлопцеві, він легко сприйняв ритм оповіді, а минуле від майбутнього легко відрізнив за візуальними підказками (більш холодною тональністю оповіді, дорослими костюми тощо).

Меріл Стріп (зліва), Флоренс П’ю, Грета Гервіг, Сірша Ронан і Лора Дерн. Фото: Eric Charbonneau / Shutterstock

Безумовно, незвичайний сценарій, порушення хронології розповіді та візуальна складова роблять фільм Гервіг більш ніж черговою екранізацією старомодного роману. І номінація на “Оскар” за кращий адаптований сценарій цілком заслужена.

Я не знаю, чи отримає фільм заповітну статуетку в цій номінації, але премію “Оскар” за кращу режисуру він точно не отримає. Грета Гервіг не була навіть номінована у цій категорії. Найбільші кінопремії повністю проігнорували режисерське бачення Гервіг, а сам фільм якщо й отримав нагороди, то тільки в другорядних категоріях (за сценарій, музику, костюми).

Уся ця сумна історія з номінаціями і нагородами говорить про те, що “Маленькі жінки” заслуговують на більшу увагу, так само, як і жіночі історії заслуговують більшої поваги.

А чи потрібні таким фільмам нагороди? Подивімося правді в очі: нагороди підвищують шанс на фінансування подібних проєктів у майбутньому і формують дискурс. Історія, розказана у фільмі, починає жити своїм життям, її переоповідають, продають, вона стає пізнаваною. Бувають і винятки, які лише підсилюють правило.

У випадку з “Маленькими жінками” ми бачимо, що у Голлівуду проблеми з жіночими історіями. Але це не тільки проблеми Голлівуду – це й проблеми України також.

Може здатися, що сучасний світ належить дівчаткам: виступ Грети Тунберг із трибуни ООН наводить нас на таку думку, але це далеко не так. Дійсно, жінки в багатьох країнах живуть у кращий для них час: ніколи раніше в історії вони не мали таких широких можливостей для самореалізації. Вони можуть вчитися, заробляти собі самі на життя, бути фінансово незалежними, виходити заміж за коханих – вони мають все те, чого були позбавлені свого часу сестри Марч. Але навіть у найрозвиненіших країнах світу (а що вже говорити про Україну) жінки щодня стикаються із дискримінацією, неповагою та насильством – все це нікуди не зникло.

Ставлення до жінок в українському суспільстві формується не лише в родині, а й в школі, в якій поки немає місця жіночим історіям. Книжки формують дитину так само, як і сім’я, але шкільна програма з літератури написана переважно “хлопчиками” для “хлопчиків” і не вчить співчувати дівчаткам, не вчить розуміти їхній внутрішній світ. А звідси усі майбутні проблеми у сприйнятті жінок у дорослому житті.

Можливо, завдяки популярності таких фільмів, як “Маленькі жінки”, чоловіки відкриють для себе жіночий світ, а книжки про дівчаток займуть належне місце не лише на книжкових полицях, але й у шкільній програмі. Я дуже в це вірю!