Протягом останніх кількох років навколо “Оскара” тривають дискусії про інклюзивність та різноманітність. Від керівників Академії кіномистецтв вимагають залучити до кіновиробництва більшу кількість жінок, молоді, темношкірих акторів.

Ці дискусії призвели до того, що Академія кінематографічних мистецтв і наук оголосила нові інклюзивні стандарти, які будуть враховувати при виборі найкращого фільму.

Нові стандарти створили для того, щоб заохотити неупереджене зображення на екранах різних груп населення й краще відобразити різноманітність аудиторії, яка ці фільми дивиться. Нові стандарти стосуватимуться як акторів, так і тих, хто працює по інший бік екрану.

Що призвело до ухвалення нових стандартів?

Протягом років Академію звинувачували в тому, що на “Оскар” номінували лише білих акторів. У 2012 році у Los Angeles Times зробили дослідження, згідно з яким виявилось, що середній представник кіноакадемії – 63-річний білий чоловік. 94% членів кіноакадемії становили світлошкірі люди, 77% – чоловіки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Оскар-2021” змінює правила: що змінилось і які це матиме наслідки

У 2015 та 2016 роках Академія не номінувала на “Оскар” жодного темношкірого актора.

Після церемонії вручення “Оскара” у 2016 році активістка Ейпріл Рейн висловила обурення у своєму твіттері: «Цей рік був іще гіршим за попередній. Найкращий документальній фільм і найкращий сценарій. І все. #OscarsSoWhite». Її хештег #OscarsSoWhite став вірусним. Під ним почали висловлювати обурення через те, що на “Оскар” номінують переважно білих акторів та ігнорують акторів інших етнічних груп.

Академія відреагувала на цю хвилю обурень і почала робити кроки, щоб залучити до виробництва фільмів більшу кількість національних меншин, а також більшу кількість жінок та молоді.

Тогочасна президентка академії Шеріл Бун Айзекс заявила про намір збільшити число жінок і темношкірих акторів удвічі до 2020 року. Тож з 2015 до 2020 рр. жінок стало більше із 25% до 33%. Відстоток недостатньо представлених етнічних груп зріс із 10% до 19% .

Навіщо створили нові правила?

Хоч кіноакадемія і робила кроки у бік інклюзивності останні кілька років, це не вирішило проблеми загалом. У Голлівуді більшість рішень приймають білі чоловіки, рідше – білі жінки. Білі чоловіки продюсують більшість кінострічок, особливо високобюджетних. Багатьох акторів та активісті це не влаштовує. Академія кіномистецтв не могла залишатись осторонь під тиском громадського невдоволення.

Тож президент академії Девід Рубін та генеральний директор академії Дон Хадсон заявили про намір створити нові стандарти, які б залучали до кіновиробництва представників недостатньо представлених груп: «Варто урізноманітнити кількість людей, які створюють фільми, та аудиторію, яка з ними взаємодіє. Академія хоче відіграти важливу роль, щоб утілити це в реальність». Також вони додали, що нові стандарти стануть каталізатором для подальших змін в індустрії.

8 вересня академія оголосила нові стандарти для фільмів, які хочуть отримати “Оскар”.

За зразок взяли стандарти Британського інституту кінематографії, який у 2019 році впровадив критерії інклюзивності та різноманітності. Британські стандарти адаптували під потреби Американської кіноакадемії.

Було створено 4 стандарти:

Стандарт А: Телевізійне зображення, тема і сюжет

Щоб досягти стандарту А, потрібно відповідати одному з критеріїв:

  • Принаймні одну із важливих або другорядних ролей повинен грати актор з такої етнічної групи: азійська, іспанська/латинська, афро-американська, корінний житель Америки та Азії, корінний житель Гаваїв або Тихоокеанських островів.
  • Принаймні третину другорядних ролей повинні грати жінки, представники расових та етнічних груп, окрім європеїдної, ГБТК+ або люди з порушеннями фізичного або ментального здоров’я.
  • Головна сюжетна лінія фільму повинна бути пов’язана з жінками, расовими чи етнічними групами ГБТК+ або людьми з порушеннями фізичного або ментального здоров’я.

Стандарт В: Творче лідерство та проєктна команда

Щоб досягти стандарту В, фільм повинен відповідати одному з критеріїв:

  • Серед посад кастинг-директора, оператора, композитора, дизайнера костюмів, режисера, монтажера, гримера, перукаря, художника-постановника, декоратора, звукорежисера, піротехніка щонайменше дві людини повинні належати до категорії недостатньо представлених груп – жінок, представників етнічних груп, ЛГБТК+, людей з когнітивними або фізичними вадами. Принаймні одна з вищезгаданих посад повинна належати представнику етнічної групи.
  • Зазначені недостатньо представлені групи повинні складати принаймні третину команди фільму.
  • Серед технічних посад, як-от помічник режисера, постановник освітлення, повинні бути принаймні шість людей з недостатньо представлених расових або етнічних груп.

Стандарт С: доступ до можливостей у виробництві

Щоб досягти стандарту С, фільм повинен відповідати двом критеріям:

  • Компанія, яка виготовляє, поширює або фінансує фільм, повинна оплачувати навчання або стажування для недостатньо представлених груп у таких сферах: виробництво, постпродакшн, музичний відділ, дистрибуція, маркетинг, реклама, піар тощо. У невеликих студіях дозволено стажування в одному з цих підрозділів.
  • Компанія, яка виготовляє, поширює або фінансує фільм, повинна надавати можливості для підвищення кваліфікації представникам недостатньо представлених груп.

Стандарт D – розвиток аудиторії

Для стандарту D потрібно відповідати такій вимозі:

  • студія або кінокомпанія повинна мати кількох вищих керівників у сферах маркетингу, зв’язків з громадськістю або дистрибуції, які є представниками недостатньо представлених груп.

Нові правила стануть обов’язковими у 2024 році. Щоб отримати номінацію, фільм повинен відповідати принаймні двом із чотирьох стандартів. У 2022 та 2023 рр. кожен кандидат на номінацію муситиме підписати бланк з новими стандартами.

“За” і “проти” нових правил

Активістка Ейпріл Рейн, яка запустила кампанію #OscarsSoWhite, вважає, що нові стандарти є важливим кроком до рівності та інклюзивності. Але ще далеко до того, щоб досягти цього повністю. «Я ціную кожного, хто обговорював цю проблему чи використовував хештег. Це прогрес для маргіналізованих представників суспільства. Ми перемагаємо разом», – написала активістка у твіттері.

Втім, декого нові стандарти обурили. Американська акторка Кірстен Еллі опублікувала твіт, в якому злісно відредаувала на нові правила: «Чи можна уявити, як Пікассо вказують, що він повинен малювати? Ви з’їхали з глузду. Контролювати митців, контролювати їхні персональні думки». Згодом акторка видалила допис.

Дехто сумнівається, що ці правила можна легко втілити у життя. Письменниця й продюсерка Ешлі Перез написала у своєму твіттері: «Це, звісно, прогрес, але цього не буде достатньо, якщо кожна категорія не стане обов’язковою. Втім, я сподіваюся, що це хоча б змусить студію задуматись, чиї історії вони розповідають і для чого».

Згідно із дослідженням від Annenberg Inclusion Initiative, 95 зі 100 найприбутковіших фільмів 2019 року відповідають стандарту А. 71 зі 100 топових фільмів 2018 року відповідає стандарту В. «Це статус-кво. Це нічого не змінить», – зазначено у твіттері організації.

Поки що рано говорити, наскільки нові стандарті змінять світове кіно. Як мінімум, вони стануть заохоченням для продюсерів залучати до роботи представників різних верств суспільства.